DELTAGARINFORMATION

Umeå 28 augusti

Nu är det dags att börja uppladdningen för premiären av Stafesten för UNICEF i Umeå. Här är kort information om loppet som avgörs onsdagen den 28 augusti.

Nummerlappar
Kuvert med hela lagets nummerlappar delas ut i Info-tältet på tävlingsdagen på eventområdet vid MSK Arena, nedanför Bräntberget från kl 16.00. Var rädd om fliken högst upp på nummerlappen, där sitter tidtagningschipet. I samband med utdelning av kuvertet delar vi även ut er stafettpinne.

Eventområde
Eventområdet är vid MSK Arena nedanför Bräntberget  – se markören på följande länk

Parkering
Vi rekommenderar att färdas till området med kollektivtrafik eller cykel så långt det är möjligt. Ett begränsat antal parkeringsplatser finns vid Bräntberget. I övrigt hänvisar vi till de allmänna parkeringmöjligheter som finns i närheten. Varje person ansvarar själv för att parkering genomförs inom ramen för de regler som gäller för parkering.

Omklädningsrum och toaletter
Alla som har möjlighet att byta om hemma uppmanas att göra detta då vi inte har tillgång till några omklädningsrum på eventområdet.

Toaletter finns i anslutning till evenemangsområdet i MSK:s lokaler – se skyltning på plats.

Start, växling och mål för stafetten
Kl. 17.30 startar första sträckans löpare i Stafettklassen.

Växlingen går till så att stafettpinnen lämnas över växlingslinjen till nästa löpare. För att undvika trängsel vid växlingen, ställ dig i växlingsfållan tidigast 5 minuter innan din lagkamrat förväntas komma in. Ställ dig under skylten som hänvisar till lagets startnummer.

För att undvika att sista sträckans löpare får springa i mörker gör vi ibland en så kallad omstart. Har inte 4:e sträckans löpare kommit till växlingslinjen senast kl. 19.30 så blir det en omstart. 5:e sträckans löpare får i så fall springa iväg på ett nytt startskott innan lagkamraten har kommit till växlingslinjen. I stället för att växla springer 4:e sträckans löpare i mål. Sedan lägger vi ihop tiderna så att laget får rätt sluttid.

Start för promenaden
Kl. 17.35 startar Promenadklassen.
För promenadklassen sker ingen växling utan alla promenerar direkt in i mål och därför krävs heller ingen stafettpinne.

Nummerlapparna
Nummerlappen skall fästas på bröstet med egna, medtagna,säkerhetsnålar.
Den lilla siffran på nummerlappen anger löpordningen i stafetten. Nummerlapp med liten siffra 1 bärs av första sträckans deltagare o.s.v. Sista sträckans löpare med liten siffra 5 före startnumret, hämtar ut lagets picknick. I promenadklassen anges texten Promenad på deltagarlapparna, deltagaren med en picknickruta på nummerlappen hämtar ut lagets picknick.

Bansträckning

Stafetten avgörs på en bana vars underlag varierar mellan asfalt, gräs, grus och stigar med bl.a. sågspånsunderlag. Förutom en backe med ca 35 meters stigning är banan ganska flaack och mäter 5 km. Promenadklassen och Stafettklassen genomförs på samma bansträckning. På kartan nedan ser du bansträckningen. 

Stafesten för Unicef är till för alla, motionärer såväl som elit, och då det kommer att bli åtskilliga varvningar under loppet är det viktigt att du som vill ta det lugnare håller till höger och lämnar banan fri för de som har mer bråttom.

Tidtagning
Tidtagningen för stafetten sker med hjälp av ett datachip som är fäst högst upp på en flik på nummerlappen. För att tidtagningen ska fungera optimalt ska fliken vara utvikt från kroppen med en vinkel av mellan 45 och 90 grader. Nummerlappen ska fästas på bröstet och vara fullt synlig under hela loppet. Undvik att ha händer/armar framför överdelen av nummerlappen när du passerar start- och mållinjen.

Inga löpare förutom de som är ute på sin sträcka får under loppet passera tidtagningsportalen vid växlingen. Alla resultat publiceras på hemsidan löpande under kvällen. För promenadklassen sker ingen tidtagning.

Vätska
Vatten finns på start- och målområdet samt vid varvning inne längs banan, efter 2,5 km. När du sprungit klart din sträcka får du en kexchoklad.

After Run och Picknick

Stafetten/promenaden är avklarad och det är hög energinivå efter en rolig och fartfylld dag med kollegorna. Men kvällen är inte slut för det. Ta något att dricka i baren och mingla med kollegor.
När laget har sprungit är det dags för picknick i gröngräset. Varje lag får en välfylld picknicklåda med mat och dryck. Picknicklådan hämtas i picknicktältet mot uppvis­ande av sista sträckans nummer­lapp från kl 17.30-20.00. De lag som beställt extra picknicklåda får en picknickbiljett i ett separat utskick.

Picknicken innehåller bland annat sallader och Ramlösa. Mer om innehållet hittar du här.

Kontakt

Har du några frågor inför Stafesten så kontakta gärna oss i Umeå Orienteringsklubb på [email protected], eller telefon 0706-171730.  Under evenemangsdagen hittar du vårt informationstält på evenemangsområdet.