DELTAGARINFORMATION

Stockholm 21 & 22 augusti

Har ditt lag anmälts senast den 1 augusti kommer nummerlappar och tryckt tävlingsinfo med posten till kontaktpersonen under vecka 33.Till de lag som anmält sig senare skickas detta ut efter hand. Var rädd om fliken högst upp på nummerlappen, där sitter tidtagningschipet.

Evenemangsområde och start

Hitta hit
Bästa sättet att ta sig till evenemangsområdet vid Stora Skuggan på Norra Djurgåden är att åka tunnelbana röd linje 14 till Universitetet eller buss 50 och 540 som går till Universitet. Ytterligare information finns på sl.se. Följ sedan skyltning mot evenemangsområdet.

För dig som måste ta bil finns P-platser vid vår speciella parkeringsplats vid Frescatihallen.

OBS. In- och utfart till parkeringen är via Frescativägen/Svante Arrhenius väg.
(Bergiusvägen är avstäng på grund av markarbete).
Tänk på att vara ute i god tid och att det finns risk för parkeringsböter om du parkerar fel.

Djurgårsförvaltningen utför en hel del markarbeten i området så det finns ingen möjlighet att ta sig med bil in i evenemangsområdet på Stora Skuggan.

Egen samlingsplats
På evenemangsområdet är det mycket folk i rörelse, både löpare och publik. Därför kan det vara bra att redan innan start bestämma en samlingsplats, t.ex. vid någon av de skyltar med bokstäver (A-J) som är uppsatta på evenemangsområdet.

Vi blir glada och tacksamt om ni inte lämnar kvar skräp och säkerhetsnålar i gräset med tanke på djuren som betar i nationalstadsparken.

Sista minuten-avhopp i laget?
Alla kan få förhinder. Saknar ni plötsligt en löpare i ert lag? Lugn, vår sponsor Convini har lösningen. De lånar ut glada och pigga reserver, sk Convinianer, så att ni får ett fulltaligt lag. Helt gratis! Antalet Convinianer är begränsat så först till kvarn gäller!
Max 1 Convinian per lag. Mejla [email protected] senast kl 14.00 dagen innan den dag ni ska springa. Skriv Convinian i subjectraden och ange i mejlet vilken sträcka ni behöver hjälp med, företag, kontaktperson, startnummer och telefonnummer. Finns det Convinianer över på själva stafettdagen så ordnas det på plats vid Convinitältet.

Omklädningsrum och toaletter
Alla som har möjlighet att byta om hemma uppmanas att göra detta. Det finns möjlighet att byta om på Frescati Sport Center till en kostnad av 40 kr/person. 
Toaletter finns uppställda i anslutning till evenemangsområdet.

Start, växling och mål för stafetten
Kl. 17.30 startar lag med startnummer 1-1000.
Kl. 17.33 startar lag med startnummer 1001-2000.
Kl. 17.36 startar lag med startnummer 2001-3000.

Första sträckans löpare hämtar stafettpinnen vid startplatsen från kl. 16.30 mot uppvisande av första sträckans nummerlapp. Växlingen går till så att stafettpinnen lämnas över växlingslinjen till nästa löpare. För att undvika trängsel vid växlingen, ställ dig i växlingsfållan tidigast 5 minuter innan din lagkamrat förväntas komma in. Ställ dig under skylten som hänvisar till lagets startnummer.

För att undvika att sista sträckans löpare får springa i mörker gör vi ibland en så kallad omstart. Har inte 4:e sträckans löpare kommit till växlingslinjen senast kl. 19.45 så blir det en omstart. 5:e sträckans löpare får i så fall springa iväg på ett nytt startskott innan lagkamraten har kommit till växlingslinjen. I stället för att växla springer 4:e sträckans löpare i mål. Sedan lägger vi ihop tiderna så att laget får rätt sluttid.

Start för promenaden
Kl. 17.40 startar promenaden med startnummer över 3000.
För promenadklassen sker ingen växling utan alla promenerar direkt in i mål och därför krävs heller ingen stafettpinne.

Nummerlapparna
Nummerlappen skall fästas på bröstet med medtagna säkerhetsnålar. 
Den lilla siffran på nummerlappen anger löpordningen i stafetten. Nummerlapp med liten siffra 1 bärs av första sträckans deltagare o.s.v. Första sträckan deltagare hämtar ut lagets stafettpinne och sista sträckans med liten siffra 5 före startnumret, hämtar ut lagets picknick. I promenadklassen anges texten Promenad på deltagarlapparna, deltagaren med en picknickruta på nummerlappen hämtar ut lagets picknick.

Ny bansträckning
Årets stafett avgörs på en sträcka med varierande underlag (gräs, grus och asfalt) På grund av markarbeten i området har vi i år justerat de olika bansträckningarna. Banan är ca 5 km. Även promenaden är ca 5 km, men har delvis annan bansträckning. På kartan nedan ser du tydligt bansträckningen för stafetten och promenaden.

Stafesten för Unicef är till för alla, motionärer såväl som elit, och då det kommer att bli åtskilliga varvningar under loppet är det viktigt att du som vill ta det lugnare håller till höger och lämna banan fri för de som har mer bråttom.

Tidtagning
Tidtagningen för stafetten sker med hjälp av ett datachip som är fäst högst upp på en flik av nummerlappen. För att tidtagningen ska fungera optimalt ska fliken vara utvikt från kroppen med en vinkel av mellan 45 och 90 grader. Nummerlappen ska fästas på bröstet och vara fullt synlig under hela loppet. Undvik att ha händer/armar framför överdelen av nummerlappen när du passerar start- och mållinjen.

I Stafetten tas både den totala sluttiden samt sträcktider för samtliga fem deltagare. Sträcktiderna tas ca 100 meter före själva växlingslinjen då löparna passerar en portal. Sista sträckans tid tas vid målet.

Detta innebär att tiden för första sträckans löpare tas på en löpsträcka som är ca 100 m kortare än för löpare på sträcka två, tre och fyra. Den femte sträckans löpare får en tid som tas på en sträcka som är ca 100 meter längre än sträcka två, tre och fyra. Enligt följande:

Sträcka 1, tid tas på 4 900 m löpning
Sträcka 2, tid tas på 5 000 m löpning
Sträcka 3, tid tas på 5 000 m löpning
Sträcka 4, tid tas på 5 000 m löpning
Sträcka 5, tid tas på 5 100 m löpning

Inga löpare förutom de som är ute på sin sträcka får under loppet passera tidtagningsportalen vid växlingen. Alla resultat publiceras på hemsidan löpande under kvällen.

För promenadklassen sker ingen tidtagning.

Vätska
Vatten finns på start-, målområdet och längs banan, efter c:a 2 km. När du sprungit klart din sträcka får du en kexchoklad.

After Run och Picknick

Stafetten/promenaden är avklarad och det är hög energinivå efter en rolig och fartfylld dag med kollegorna. Men kvällen är inte slut för det. Ta något att dricka i baren och mingla med kollegor.
När laget har sprungit är det dags för picknick i gröngräset. Varje lag får en välfylld picknicklåda med mat och dryck. Picknicklådan hämtas i picknicktältet mot uppvis­ande av sista sträckans nummer­lapp från kl 17.30-20.00. De lag som beställt extra picknicklåda får en picknickbiljett i ett separat utskick.

 

Picknicken innehåller bland annat sallader och Ramlösa. Mer om innehållet hittar du här. Stafestens huvudsponsor Convini bjuder även alla deltagare på kaffe.

Sortera – vår partner för återvinning

Allt skräp tas om hand av vår återvinningspartner Sortera. Beroende på vilken typ av skräp evenemanget genererar kan det förekomma olika typer av behållare. I regel finner du stora gröna sopkärl på hjul och gröna containers. Vid behov kan vi redan på plats separera matrester, pant och glas. Den stora potten skräp samlas upp i de stora gröna sopkärl eller i gröna containers som efter evenemanget hämtas av Sorteras för transport och eftersortering i deras stora anläggning i Järfälla. Längs banans vätskekontroller används alltid komposterbara muggar som även de samlas in i stora gröna sopkärl för att efter loppet samlas in och hämtas upp av Sortera. Tack för att du alltid letar efter Sorteras gröna sopkärl när du skal slänga något. Det underlättar både med både städning och återvinning. Läs mer om Sorteras verksamhet här.

Kontakt

Har du några frågor inför Stafesten så kontakta gärna oss på tel 08-545 664 40 (vardagar kl 9.00-12.00 och 13.00-16.30) eller [email protected]. Under evenemangsdagen hittar du vårt informationstält på evenemangsområdet.