DELTAGARINFORMATION

Göteborg 4 september

Evenemangsområde och start

Hitta hit/Bilparkering


Lämna helst bilen hemma och ta ”vagnen” om ni kan. Ta spårvagnen till hållplatserna Linnéplatsen eller Botaniska trädgården och gå ca 500m till start/mål-platsen.

Evenemangsparkering för bilar på Dalens IP (avgift 30,- kontant eller swish till 123 196 23 49 IK Vikingen)

Egen samlingsplats
På evenemangsområdet är det folk i rörelse, både löpare och publik. Därför kan det vara bra att redan innan start bestämma en samlingsplats.                                                                        
Boka gärna tält/plats i tält för laget/lagen för ökad trivsel/sammanhållning (se fliken tält på hemsidan)!

Omklädningsrum och toaletter
Alla som har möjlighet att byta om hemma uppmanas att göra detta. De omklädningsrum som finns är på Slottsskogsvallen och är tillgängliga kl 16-20.30.
Toaletter finns uppställda i anslutning till evenemangsområdet.

Nummerlapparna
Kan hämtas ut av laget i Info-tältet på start/mål-området i Slottskogen från kl 15 tävlingsdagen.
Nummerlappen skall fästas på bröstet med säkerhetsnålarna.
Den lilla siffran på nummerlappen anger löpordningen i stafetten. Nummerlapp med liten siffra 1 bärs av första sträckans deltagare o.s.v. Första sträckan deltagare hämtar ut lagets stafettpinne och sista sträckans med liten siffra 5 före startnumret, hämtar ut lagets picknick.
I promenadklassen anges texten Promenad på deltagarlapparna, deltagaren med en picknickruta på nummerlappen hämtar ut lagets picknick.

Start, växling och mål för stafetten
Kl. 17.30 startar lag med startnummer 1-500.
Första sträckans löpare hämtar stafettpinnen vid startplatsen från kl. 16.30 mot uppvisande av första sträckans nummerlapp.
Växlingen går till så att stafettpinnen lämnas över växlings-linjen/staketet till nästa löpare. För att undvika trängsel vid växlingen, ställ dig i växlingsfållan tidigast 5 minuter innan din lagkamrat förväntas komma in. Ställ dig under skylten som hänvisar till lagets startnummer.

För att undvika att sista sträckans löpare får springa i mörker gör vi ibland en så kallad omstart. Har inte 4:e sträckans löpare kommit till växlingslinjen senast kl. 19.30 så blir det en omstart. 5:e sträckans löpare får i så fall springa iväg på ett nytt startskott innan lagkamraten har kommit till växlingslinjen. I stället för att växla springer 4:e sträckans löpare i mål. Sedan lägger vi ihop tiderna så att laget får rätt sluttid.

Finns det stafettlag som av olika orsaker inte blir 5 deltagare kan man antingen skaffa en ersättare eller kan någon i laget springa flera sträckor (dock ej två sträckor i rad) eller kan man ändra klass till Promenadklassen (kontakta kansli/info-tält isf).

Start för promenaden
Kl. 17.35 startar promenadlagen med startnummer 501-.
Alla i dessa lag startar och genomför sträckan samtidigt.
För promenadklassen sker därmed ingen växling utan alla promenerar direkt in i mål och därför krävs heller ingen stafettpinne.
Stafesten för Unicef är till för alla, motionärer såväl som elit, och då det kommer att bli varvningar under loppet är det viktigt att du som vill ta det lugnare håller till höger och lämna banan fri för de som har mer bråttom.

Bansträckning

 

Tidtagning
Tidtagningen för stafetten sker med hjälp av ett datachip som är fäst högst upp på en flik av nummerlappen. För att tidtagningen ska fungera optimalt ska fliken vara utvikt från kroppen med en vinkel av mellan 45 och 90 grader. Nummerlappen ska fästas på bröstet och vara fullt synlig under hela loppet. Undvik att ha händer/armar framför överdelen av nummerlappen när du passerar start- och mållinjen.

I Stafetten tas både den totala sluttiden samt sträcktider för samtliga fem deltagare. Sträcktiderna tas ca 100 meter före själva växlingslinjen då löparna passerar en portal. Sista sträckans tid tas vid målet.                                                                                                    Detta innebär att tiden för första sträckans löpare tas på en löpsträcka som är något kortare än för löpare på övriga sträckor.

Inga löpare förutom de som är ute på sin sträcka får under loppet passera tidtagningsportalen vid växlingen. Alla resultat publiceras på hemsidan löpande under kvällen.

För promenadklassen sker ingen tidtagning.

Vätska
Vatten finns på start/mål-området och längs banan, efter c:a 2,5 km. När du sprungit klart din sträcka får du en kexchoklad.

Picknick
När laget har sprungit är det dags för picknick. Varje lag får en välfylld picknicklåda med mat och dryck. Picknicklådan hämtas i picknicktältet mot uppvis­ande av sista sträckans nummer­lapp från kl 17.30- ca 20.00. De lag som beställt extra picknicklåda får en picknickbiljett i ett separat utskick.

Picknicken innehåller 5st sallader med Falafel sötpotatishummus (sallad från GreenFood, en supergod & nyttig vegetarisk sallad med Falafel, picklad gul morot och blomkålsrisotto, två sorters kål och en krämig hummus på sötpotatis etc), 5st fruktbars och dryck.
Salladen är både glutenfri och vegetarisk. Som dryck serveras Ramlösa och efter maten kan du njuta av bananer, Polly och Malaco. Stafestens huvudsponsor Convini bjuder alla deltagare på kaffe. Mer info och innehållsdeklarationer finns på här.

After Run
Stafetten/promenaden är avklarad och det är hög energinivå efter en rolig och fartfylld dag med kollegorna. Men kvällen är inte slut för det. 19.00 öppnar vi vårt After Run-område. Ta något att dricka i vår FoodTruck och mingla med alla deltagare innan vår DJ drar igång på scenen. Vår After Run är öppen för alla deltagare fram till 21.00
Boka gärnatält/plats i tält för laget/lagen för ökad trivsel/sammanhållning (se fliken tält på hemsidan)!

Kontakt                                                                                                                                   
Har du några frågor inför Stafesten så kontakta gärna oss på tel 031 41 58 14 (säkrast vardagar kl 10-16) eller [email protected]. Under evenemangsdagen hittar du vårt informationstält på evenemangsområdet.

Följ oss gärna på Facebook och Instagram (Stafesten för UNICEF i Göteborg)!